Overprikkeling: zo ga je ermee om

Overprikkeling: zo ga je ermee om

Prikkels van buitenaf -diverse geluiden, grote to-do lijst, verwachtingen van anderen- en interne prikkels -piekeren, stress- kunnen zorgen voor een gevoel van overprikkeling. Op het moment bevind ik mij in een hectische periode, veel werken, mijn scriptie, en privé lopen er ook best spannende dingen. Ik ben gevoelig voor overprikkeling, en maak het (helaas) best vaak mee. Vandaag wil ik met jullie mijn ervaringen delen hoe je met overprikkeling om gaat.

Drukke periode op dit moment

Ik bevind mij in mijn afstudeer jaar, mijn stageopdrachten en scriptie deadlines staan op mij te wachten. Het duurt (gelukkig) nog even voor ik het moet inleveren, en ik heb voor mijn gevoel het goed op orde. Echter kan ik (onbewust) mij best veel druk maken om dit soort dingen. Daarnaast spelen er spannende dingen in mijn privé leven, ik vertelde onder andere in dit artikel dat we bezichtigingen voor huizen aan het plannen zijn, en de huizenzoektocht is gestart. Erg leuk, maar het vergt ook een hoop energie!

Mijn manieren om te herstellen van overprikkeling

  • De stilte opzoeken: Als ik mij overprikkeld voel probeer ik zoveel mogelijk prikkels te vermijden, zo kan ik op zo’n moment slecht hebben als mensen veel tegen mij gaan praten en ‘klagen’. De stilte kan ik vinden op mijn kamer, maar ook als ik terug fiets naar huis, of even alle activiteiten los laat om tot rust te komen.
  • Wandeling door de weilanden: Afgelopen zondag spendeerde ik samen met Mike anderhalf uur in de natuur, we maakten een wandeling door het natuurgebied vlak bij mijn huis. Het werkt zo ontzettend ontspannend om de natuur in te gaan. Regelmatig ga ik ook vaak alleen wandelen samen met de hond. De natuur heeft op mij een rustgevende werking.
  • Focussen op geluiden: Tijdens het wandelen laat ik mijn telefoon links liggen, en focus ik mij op de rustgevende geluiden, en let ik op de details. Ik hou mijn ogen open om vogels te spotten, en ik luister graag naar alle mooie geluiden die vogeltjes maken.
  • Mediteren: Een werkende manier om alle prikkels los te laten is voor mij mediteren, dit werkt voor mij erg goed. Ik gebruik graag de VGZ app, meditation moments, of de meditaties op YouTube van Jolanda Hoogkamer.
  • Boek lezen: Voorheen was lezen iets wat ik graag deed, maar eigenlijk te weinig tijd voor vrij maakte. Tegenwoordig plan ik bewust tijd in om een boek te lezen. Ik heb helemaal de leesflow te pakken, en voor mij de manier om overprikkeling te sussen.
  • Knuffelen: Door te knuffelen maakt je lichaam het hormoon Oxytocine aan, wat er voor zorgt dat de stress in je lichaam verminderd. Ik kan ontzettend genieten van fysiek contact, en houd dan ook erg van knuffelen. Je voelt de warme, en het lukt om alles even los te laten. Een arm om iemand heen slaan, knuffelend in slaap vallen, of iemand een spontane knuffel geven als je diegene ziet.
  • Puzzelen: Misschien een beetje een ouderwetse activiteit om uit je hoofd te komen, maar oh zo effectief. Puzzelen is voor mij dé manier om je gedachten te verzetten, en bij te komen van een overprikkelde dag. Het herinnerd mij er nu ook weer aan dat ik een nieuwe puzzel erbij moet gaan pakken.. 🙂
  • Knuffelen met mijn huisdieren: En ten slotte werkt knuffelen met mijn lieve viervoeters uitstekend om de overprikkeling tot een lager niveau te krijgen! Mijn katjes zijn helemaal zen ingesteld, zij kunnen ontzettend genieten van het drukken met hun pootjes in een kussen, of liggen op hun rugje op de bank helemaal bij te komen.

Dit zijn voor mij de manieren hoe ik overprikkeling probeer te voorkomen. Als het helaas nog wel eens gebeurd, probeer ik het via deze manier terug te dringen. Goed voor jezelf zorgen is erg belangrijk. Helaas vergeten we het regelmatig. Het klinkt misschien erg stom, maar als je een rustmoment in je agenda neerzet, ben je eerder geneigd om dit pauze moment te nemen.

Wat doe jij als je je overprikkeld voelt?

Liefs,
Evelien

Deze post heeft een reactie

  1. Fijne tips! Ik doe ongeveer dezelfde dingen. En ik doe aan middagdutjes. Dat is voor mij echt de beste manier om overprikkeling ‘op te lossen’ of te voorkomen.

Geef een reactie

Sluit Menu