De samenhang van volle maan & nachtrust | + 5 tips voor een goede nachtrust

De samenhang van volle maan & nachtrust | + 5 tips voor een goede nachtrust

Afgelopen dagen straalt de volle maan bovenaan de lucht. Ik merkte op dat ik tijdens volle maan onrustig sliep, intense dromen had, veel wakker werd, en lag te waken totdat mijn wekker afging. Ik deed onderzoek of er tussen volle maan en nachtrust een bepaalde samenhang tussen hangt. En dit is zo! Vandaag wil ik iets dieper in gaan op dit onderwerp, en tips geven voor een goede nachtrust.


Wat is de reden dat we slecht slapen tijdens volle maan? 

Uit onderzoek is gebleken dat we twee dagen vóór en twee dagen na volle maan er een hoogtepunt is waarin emoties extreem ervaren worden, en je veel energie ervaart. Het kan erg verwarrend zijn als je regelmatig een goede nachtrust hebt, en opeens een paar dagen de nachtrust verminderd. Doordat je emoties intenser ervaart, en meer energie hebt kun je een slechte nachtrust, intense dromen, onrust en zelfs slaapwandelen ervaren. Het balletje gaat rollen, je reageert geagiteerd, of wordt emotioneler.

Voor mij was de invloed van de (volle) maan een eye-opener. Ik heb (gelukkig!) regelmatig een goede nachtrust. Echter kon ik eens in de zoveel tijd slecht slapen, en veel intense dromen hebben. In mijn bullet-journal zou ik graag mijn slaap willen bijhouden, en onderzoeken in hoeverre volle maan invloed heeft op mijn nachtrust. Herken jij dat je slechter slaapt tijdens volle maan, dan wil ik je een aantal tips geven voor een goede nachtrust!

Neem de tijd om in slaap te komen

Vaak willen we graag als we in bed stappen direct in slaap vallen. Geef jezelf de tijd om rustig in slaap te vallen. Vervroeg de tijd wanneer je je bed in stapt. Leg daarbij ook je telefoon weg, zodat je niet allerlei prikkels binnen krijgt wat er juist voor kan zorgen dat je minder goed gaat slapen.

Tijd voor jezelf nemen 

Sinds ongeveer een maand heb ik een nieuw ritueel voor mezelf gecreëerd. Ik probeer elke avond circa tien minuten te mediteren, of yoga oefeningen te beoefenen, en ik neem de tijd om een boek te lezen. Door prikkelarme activiteiten te ondernemen in de avond zorg je voor zo min mogelijk hectiek in je hoofd, waardoor je beter en rustiger kunt gaan slapen.

Schrijf je gevoelens en emoties op 

Elke dag schrijf ik mijn gevoelens en emoties op. Ik blik terug op de dag, ik schrijf op waar ik blij van werd, hoe mijn emoties waren op de dag, maar ook wat minder ging, of waar ik onzekere gedachten over had. Voor mij werkt schrijven erg prettig. Ik heb het gevoel dat ik hierdoor emoties en ervaringen beter los kan laten. Tevens werkt het rustgevend voor mijn nachtrust.

Bewegen 

Merk je dat je na een dag nog veel energie hebt? Ga bewegen! Tijdens een work-out kun je al je energie uit je lichaam gooien, en daarna voldaan, maar vermoeid je bed in duiken. Hierdoor zou je beter in slaap kunnen vallen. 
Wat doe jij voor een goede nachtrust? 
Liefs, 
Evelien

Deze post heeft 2 reacties

  1. Hm, de invloed van de maan heb ik eigenlijk nooit over nagedacht. Ik denk dat slecht slapen bij mij vooral te maken heeft met hoe ik mijn dagen invul. Goede tips trouwens! Zit veel herkenbaars tussen.

  2. Wow, wat interessant om te lezen. Ik had de afgelopen nachten wel weer ontzettend last van veel dromen, maar dit heb ik wel vaker. Dus ik zocht er niks achter. Wel grappig om te lezen dat de volle maan er dus iets mee te maken kan hebben.

Geef een reactie

Sluit Menu