Ontstressen in de ochtend: 7 tips om je dag goed te starten!

Ontstressen in de ochtend: 7 tips om je dag goed te starten!

De dag beginnen met een ontspannen gevoel is een van de fijnste dingen als je het aan mij vraagt. Echter schiet dit bij mij vaak erbij in, mijn wekker heb ik iets later gezet, of ik heb de avond ervoor mijn tas niet klaargelegd, waardoor ik als een kip zonder kop door het huis ren om alles bij elkaar te rapen. Sinds een paar weken zet ik mijn wekker eerder, en neem ik de tijd om op een ontspannen manier mijn dag te beginnen. Vandaag wil ik manieren delen hoe jij je dag stressvrij kunt beginnen!

Neem de tijd
Als je je ochtend rustig wilt beginnen is het van belang dat je de tijd neemt om wakker te worden.
Geef jezelf de ruimte om rustig wakker te worden en jezelf uit te rekken. Ik begin rustig mijn dag met  een ontspannen moment in de badkamer, en ik doe al mijn dingetjes. Het is een verademing dat je niet hoeft te stressen, en rustig even kan bijkomen van je nachtrust.

Zet je wekker een kwartiertje eerder

Sinds een korte tijd zet ik mijn wekker een kwartier eerder. Van nature spendeer ik mijn ochtend erg stressvol, ik wil altijd zoveel mogelijk gedaan krijgen ik een korte tijd. De laatste tijd merk ik dat ik het erg vervelend vind om met zoveel cortisol (stresshormoon) in je lichaam de dag te beginnen. Door een kwartiertje eerder mijn wekker te zetten, heb ik de tijd om het nieuws te bekijken, een tijdschrift te lezen onder het ontbijt, en op mijn gemak een kop thee te drinken.

Neem je dankbaarheid-boekje door 

Tevens houd ik sinds een korte tijd een dankbaarheid-boekje bij. Naast dat ik regelmatig mijn geluksmomentjes deel op mijn blog, vond ik het hoog tijd om dagelijks mijn dankbaarheid op te schrijven in een boekje. Door dit dagelijks in de ochtend door te nemen begin ik met een positief gevoel mijn dag.

Mediteren 

Mediteren is voor mij een erg fijne manier om op een ontspannen manier je dag te beginnen. Het zorgt ervoor dat ik meer bewust leef in het hier en nu, en minder afdwaal naar wat nog komen gaat. Ik mediteer in de ochtend hooguit 10 minuten. Het is zo effectief! Het lijkt ervoor dat mijn stresslevel wordt verlaagd. Heel fijn. Je kunt ook een korte wandeling maken als meditatie.

Gun jezelf de tijd voor een rustig ontbijt

Neem de tijd om rustig te ontbijten. Voorheen deed ik regelmatig ontbijten in de trein, ik had niet eens de tijd om aan tafel te zitten. Tegenwoordig bekijk ik het nieuws, lees ik een boek, en geniet ondertussen van een lekkere boterham met hagelslag, of een bakje yoghurt met fruit erin. Een kop thee mag ook zeker niet missen, dat is pas een fijne manier om je dag te beginnen.

Laat je telefoon links liggen

Dit puntje vind ik best lastig aangezien ik mijn wekker via mijn telefoon zet. Ik zou graag het eerste halfuur van mijn ochtend mijn telefoon links willen laten liggen. Je bent onbewust veel tijd kwijt aan het doornemen van je Facebook en WhatsApp. Deze tijd zou je beter kunnen besteden in de ochtend. Door bijvoorbeeld net iets meer de tijd te nemen voor een goed ontbijt.

Voorbereiding is het halve werk

Het laatste puntje wat ik wil meegeven: voorbereiding is het halve werk! Maak je brood alvast klaar, zorg dat je tas klaar staat, en dat je je outfit al klaar legt. Dit verminderd een hoop twijfelwerk, en je kunt deze tijd die je hierin in de ochtend besteedt anders benutten.

Met deze tips kun je direct aan de slag gaan met een ‘relaxte zen’ ochtend! Deze tips werkten voor mij in ieder geval om met meer rust mijn bed uit te stappen.

Hoe zit jouw ochtend routine eruit? 
Liefs, 
Evelien 

Deze post heeft 5 reacties

  1. Mijn ochtendroutine is vrij simpel, meestal douche ik 's avonds, 's ochtends maak ik me op, kleed ik me aan en daarna doe ik vaak nog iets aan mijn blog voordat ik in de auto spring naar mijn werk. Ik ontbijt altijd pas later op de ochtend, want ik ben niet zo'n ontbijter! Dat voorbereiden op de ochtend zou ik wel meer willen doen, vooral alvast een outfit klaarleggen!

  2. Heel erg fijne tips! Mijn telefoon is trouwens ook mijn (tweede) wekker, maar die gaat 's nachts op vliegtuigstand. Soms laat ik hem daar nog even op staan, zodat berichtjes niet gelijk binnenkomen.

  3. Een goede voorbereiding is inderdaad belangrijk, alleen heb ik 's avonds vaak geen zin om na het koken nóg een keer in de keuken te kruipen voor het maken van m'n lunch voor de volgende dag. Nog even die schakelaar omzetten!

  4. Een momentje voor jezelf inlassen in de ochtend is inderdaad echt een aanrader! Ik heb het heel lang niet gedaan, maar sinds een week of 4 neem ik weer ruim de tijd om lekker te ontbijten, blogs te lezen en rustig m'n make-up te doen.

  5. Wat een fijne tips! Hoewel ik thuiswerk komen deze tips ook hier goed van pas :D. Ik ga meestal meteen aan het werk en eigenlijk is dat helemaal niet zo relaxt…

Geef een reactie

Sluit Menu