Verwachtingen loslaten | 4 manieren om hiermee te oefenen!

Verwachtingen loslaten | 4 manieren om hiermee te oefenen!

Laatst was ik bij een bijeenkomst waar er werd gesproken over verwachtingen. In het dagelijks leven hebben we regelmatig allerlei verwachtingen. Je kunt jezelf verwachtingen opleggen, maar het kan ook zo zijn dat je sociale omgeving dit doet. Frusterend, en je loopt continu achter de feiten aan. Vandaag wil ik het met jullie hebben over verwachtingen los laten, en hoe je hiermee kunt oefenen!

Verwachtingen loslaten 

Verwachtingen zijn een rode draad door het leven. Zo verwacht je als je jarig bent dat mensen je feliciteren, er in de winkels voldoende voedsel ligt, en we gaan ervan uit dat een vakantie naar die fijn de bestemming ons helemaal tot rust brengt. Dagelijks krijgen we te maken met verwachtingen die wij onszelf opleggen, maar ook mensen die dit voor jou kunnen doen. Ons leven is doordrenkt van verwachtingen, van kleine, tot allesomvattende die heel wat te weeg kunnen brengen. Naast dat verwachtingen nuttig kunnen zijn, en dat we niet zonder kunnen, moeten we oppassen dat het niet teveel van het goede wordt. Als je jezelf ‘te’ veel verwachtingen oplegt, of als anderen dit doen, kun je ver van je eigen af komen te staan, en te handelen naar anderen hun verwachtingen en behoeftes. Waarbij je jezelf uit het oog verliest.

Door dingen te verwachten, kun je eigenlijk alleen maar teleurgesteld worden. Je projecteert een bepaald beeld vanuit eerdere ervaringen, meningen, en je eigen visie op een bepaalde toekomstige gebeurtenis. Zo hoor je vaak: ja maar het moet zo, anderen hebben dit ook, of ik ben gewend dat het zo verloopt. Ten eerste, niks moet. Je kunt zelf bepalen of je iets doet, en hierbij ook afwegen of je de consequenties van je gedrag het waard vindt.

Verwachtingen van anderen 

Het kan zo zijn dat mensen van jou bepaalde verwachtingen hebben waar je niet aan kunt voldoen. Als gevolg dat je je niet prettig voelt, of grenzen worden overschreden. Verwachtingen kunnen in allerlei situaties plaats vinden: in je familie, vriendengroep, of op je werkplek. Als je merkt dat de verwachtingen bij jou allerlei (negatieve) emoties teweeg brengen is het van belang dat je bij je gevoel stilstaat, en op een opbouwende en respectvolle manier je grens aangeeft. Je bent niet gemaak om naar andere hun percepties te leven.

Oefenen met verwachtingen

Ik heb een aantal oefeningen in kaart gebracht hoe jij kunt oefenen om verwachtingen los te laten. Hopelijk gaan de volgende vier oefeningen je hierbij helpen!

  1. Houd voor jezelf bij welke verwachtingen je tegenkomt. Steeds als je merkt dat er verwachtingen plaats vinden, vraag je: ‘komt dit mij ten goede of niet?’. 
  2. Probeer door middel van mindfulness diverse verwachtingen los te laten, start hiermee met kleine verwachtingen: Welke verwachtingen leg je jezelf op? Is dit haalbaar? Werkt dit voor jou?  
  3. Besluit of je het loslaten van verwachtingen tot een actief onderdeel van je oefening in mindfulness wilt maken. Is het antwoord ja, begin dan vast met het loslaten van de kleine verwachtingen die je koestert. Werk langzaam maar zeker toe naar de grotere verwachtingen waar je echt aan gehecht bent. Of zijn deze verwachtingen van anderen? Het doorgronden van de oorzaken van je verwachtingen kan heel verhelderend zijn, maar bedenk dat je ze, om te ontspannen aan hun nare effecten, moet ontmaskeren en loslaten. 
  4. Probeer op te merken wanneer er verwachtingen van anderen op je gelegd worden. Hoe voelt het als je de verwachtingen onder ogen ziet? Wat zou er gebeuren als je je grens aangeeft? Wat doen deze verwachtingen met jou?
Hoe ga jij om met verwachtingen? 
Liefs, 
Evelien

Deze post heeft 5 reacties

  1. Mooi artikel. Mijn verwachtingen zijn vaak negatief. Dat is ook niet goed. Net wat anders dan jij hier beschrijft, maar de tips kunnen volgens mij dan ook prima helpen.

  2. Dit is een onderwerp dat ik erg interessant vind. Ook eentje waar ik nog wel aan mag werken, overigens! Blijft lastig, die verwachtingen. Bij mij helpt het om mijn verwachtingen uit te spreken. Ook achteraf als ze dus niet zijn uitgekomen. Ik probeer ze zo (in het vervolg) wat los te laten.

  3. Wat een super fijn artikel, heel bruikbare tips geef je! Ik zeg altijd dat het goed is om zo min mogelijk verwachtingen te hebben, maar uiteindelijk heb je ze toch wel, haha. Heel lastig vind ik dit.

  4. Wat een leuk artikel om te lezen. Ik heb altijd het idee dat er een hoop verwachtingen zijn, maar die zijn niet altijd terecht! Daarnaast kies ik steeds meer voor mijzelf, in plaats van aan verwachten van anderen te moeten voldoen. Dat voelt voor mij nog steeds weleens egoïstisch maar het is zo fijn aangezien mijn grenzen niet worden overschreden!

  5. Goed om te zeggen dat verwachtingen ook teleurstellingen ten gevolg kunnen hebben. Toch denk ik dat het voor mensen moeilijk is om 'geen verwachtingen' te hebben. Ik heb namelijk het idee dat we altijd nadenken en dat daarmee ook verwachtingen worden geschept.

    Groet Mitchel van http://www.mckleuver.nl

Geef een reactie

Sluit Menu