Psychologische hulp | 6 dingen wat ik hiervan leerde!

Psychologische hulp | 6 dingen wat ik hiervan leerde!

Afgelopen jaar ben ik mijzelf best wel tegengekomen. Ik had moeite om om te gaan met diverse stressoren, legde voor mijzelf de lat erg hoog, en kampte met diverse onzekerheden. Ik besloot de knoop door te hakken, en in gesprek te gaan met een professional. Hier heb ik géén moment spijt van gehad! Ik leerde ontzettend veel, en er werd een spiegel voorgehouden. Vandaag deel ik 6 dingen wat ik van de psycholoog heb geleerd. Lees je mee?


1. Wat kun jij zelf doen? 

Tijdens de sessies besproken we een aantal dingen waar ik tegen aan liep. Ik legde vooral dingen buiten mezelf, want ik had al zoveel geprobeerd om zelf in te zetten. De volgende vraag werd gesteld: ‘wat kun jij zelf doen? Of waar heb jij invloed op?’. Deze manier van denken kun je op alles toepassen. Het is makkelijk om problemen buiten jezelf te leggen. Anderen kun je niet veranderen, hoe jij met de situatie omgaat wel!

2. Waarden

Door middel van een formulier ging ik mijn eigen waarden in kaart brengen. De psychologe legde uit als je meer vanuit je eigen waarden gaat handelen je dichter bij jezelf blijft, en naar je eigen tevredenheid handelt. Als je dit niet doet, kun je erg gaan ‘hangen’ aan bevestigingen en complimenten van anderen. Door naar je eigen waarden te kijken, en in kaart te brengen welke dit zijn krijg je een duidelijk overzicht. Je kunt daarnaast opschrijven per categorie (intimiteit, ontwikkeling, werk, sociale contacten etc) welke waarden daarbij horen. En in hoeverre deze waarden bij de verschillende categorieën tot zijn recht komen. Als je meer naar je eigen waarden gaat leven en luisteren, blijf je dichter bij jezelf. 

3. Grenzen 

Je mag voor jezelf kiezen, en dit is niet egoïstisch. Het is oké om aan te geven dat je er op dit moment geen energie, behoefte, of de kracht voor hebt. Daarnaast kun je wel aangeven dat je begrijpt dat de ander het vervelend vind dat je nee zegt, maar dat je dicht bij jezelf wilt blijven. Dit wordt voor mij oefenen, oefenen en nog eens oefenen! Dit blijf ik erg moeilijk vinden. 

4. Gedachten zijn geen feiten

Gedachten komen en gaan, en kunnen er voor zorgen dat er een grote gedachten cirkel gaat plaats vinden. Een inzicht waar ik nooit heb bij stil gestaan is dat je gedachten niet op waarheid zijn gebaseerd. Erg logisch, maar soms moet je er bewust bij stil staan. Je kunt tevens je gedachten aan een vervelend persoon, of een irritante stem koppelen. Van wie je nooit iets zou aannemen 🙂 Werkt ook zeker! 

5. Proces 

Het is een proces. Met de sessies en de bewustwording zijn de eerste stappen gelegd. Het is een actief proces waar ik dagelijks mee aan de slag ga. Het is belangrijk om te beseffen dat gesprekken met een psycholoog/coach geen wonderen gaan verrichten, je moet zelf veel input leveren om een nieuwe gedachtegang/gewoonte te creëren. Het schijnt dat je gemiddeld 66-dagen de tijd nodig hebt om een nieuwe gewoonte te laten werken. 

6. Fouten maken mag!

Iets waarmee ik heel erg veel moeite heb: fouten maken, en inzien dat dit mag. Tijdens de sessies heb ik hier volop over gesproken, en zijn we hier actief mee aan de slag gegaan. Je bent een mens, geen robot. Het is menselijk dat dingen niet gelijk lukken, dat je jezelf moet ontwikkelen, of dat je fouten maakt. So be it. 
Voor mij hebben de aantal sessies enorm geholpen, het gaf mij nieuwe handvatten waar ik mee verder aan de slag kan. Je hoeft je niet te schamen als je professionele hulp zoekt, het is net zoals de huisarts of tandarts. Eigenlijk zou iedereen elk jaar een psycholoog of coach moeten spreken, zou goed zijn voor de mens! 🙂 Daarnaast werk je aan jezelf, en dit is altijd verrijkend!
Liefs, 
Evelien

Deze post heeft 2 reacties

  1. Mooie lessen en wat gaaf dat je deze kwetsbare dingen met ons deelt.

  2. Wat een interessant artikel! Het formulier om je waarden mee in kaart te brengen vind ik echt een hele goede! <3

Geef een reactie

Sluit Menu