4 tips om stress de baas te blijven!

4 tips om stress de baas te blijven!

Stress is een term wat veel gebruikt wordt. Het woord vliegt ons regelmatig om de oren. Je kunt snel stress ervaren door je studie, werk, relaties, of sociale contacten. Door stress kan je erg je eigen balans kwijt zijn en naar de verkeerde kant kukelen. Hoe kun je stress de baas blijven? Ik wil je vandaag een aantal bruikbare, en gemakkelijk toepasbare tips geven. Lees je mee? 
Bron: Pinterest 

1. Herken de signalen 

Er gaan allerlei alarmbellen af in je lichaam als je téveel stress ervaart. Als je voor een langere tijd stress ervaart kunnen je hersenen het stresshormoon cortisol niet meer omlaag krijgen. Het amandelvormige gedeelte genaamd amygdala zorgt ervoor dat je angstig wordt, of juist agressief reageert door teveel spanningen. Hierdoor kunnen er diverse signalen worden afgegeven zoals: prikkelbaar, dingen vergeten, verminderde concentratie. Deze signalen geven eigenlijk aan dat je rustig aan moet doen, en tijd voor jezelf moet nemen. Vaak nemen we deze signalen niet zo serieus, of weten we niet hoe je ermee om kunt gaan. Als je de geestelijke signalen ‘negeert’, gaat de stress zich via je lichaam uitten. Ik wil hiermee zeggen dat het belangrijk is om de signalen te herkennen, en hierop te anticiperen. 

2. Leg je telefoon weg 

Tegenwoordig zijn we 24/7 bereikbaar. Telefoons en computers zijn niet meer uit ons leven te denken. Een telefoon die om de paar minuten rinkelt, of trilt als er een berichtje binnen komt zorgt bij mij voor veel onrust. Naast de dingen die ik aan het doen ben kan ik het vervelend vinden als mijn telefoon continu afgaat. Je wordt snel afgeleid door het scherm wat oplicht als er een mailtje binnen komt. Allerlei prikkels waar je stress door kunt ervaren. Gun jezelf een prikkel-arme omgeving, en laat je telefoon even links liggen. 

3. Omarm imperfectie

Omarm imperfectie. Iets waar ik erg veel moeite mee heb. Ik wil graag alles goed doen, en ik ben bang om te falen. Juist doordat ik de lat voor mijzelf zo hoog leg. Doordat je kunt accepteren dat fouten maken mag én menselijk is, kun je de perfectie loslaten, en zelfs minder stress ervaren. Erken dat je een mens bent, en spreek uit dat je iets moeilijk, of lastig te behappen vindt. Lastig, maar wel erg helpend! De komende tijd ga ik met het omarmen van perfectie actief aan de slag. 

4. Benoem je gevoel 

Ten slotte kan het rust geven om uit te spreken dat je je gestrest voelt. Hierdoor benoem je het gevoel, en blijft de onrustigheid niet continu in je hoofd ronddwalen. Tevens kan het benoemen van je gevoel, zorgen dat je het gevoel erkend. Het mag er zijn, het is oké en menselijk dat jij gestrest bent. 
Hoe ga jij met stress om? 
Liefs, 
Evelien

Deze post heeft 2 reacties

  1. Mooi artikel en fijne tips. Ik merk dat ik bij stress juist geneigd ben om nog maar een beetje langer door te lopen (want ik moet nog veel doen en dan is het maar gedaan). Ik begin nu te leren om dan tóch/júist te gaan zitten met een boek. In het begin lastig, maar op een gegeven moment word ik dan toch rustiger. Het is een leerproces;).

Geef een reactie

Sluit Menu