Tijd te kort! Hoe kunnen we ons minder gehaast voelen?

Tijd te kort! Hoe kunnen we ons minder gehaast voelen?

Als ik vertel dat ik regelmatig graag boeken lees kijken mensen mij stomverbaasd aan en vragen het volgende: ‘Waar haal je de tijd vandaan?!’. Mijn antwoord is heel cliché, maar waar: ‘Daar maak ik dagelijks tijd voor’. Soms kun je het gevoel hebben te weinig tijd te ervaren en het idee hebben dat dagen langs je heen gaan. Vandaag wil ik hier bij stil staan. Hoe kun je je minder gehaast voelen?

Al het heen en weer rennen heeft veel invloed op onze gesteldheid. Alle snelheid heeft een keerzijde. Het heeft effect op onze mentale gezondheid, op het gebied van werk en onze relaties. Traagheid, langzaam, slow down lijken begrippen te zijn waar een taboe op heerst in de maatschappij. Op dit moment ligt de lat bij mensen hoog en worden er veel verwachtingen gesteld.

  1. Mindful activiteiten ondernemen
    Neem je weleens de tijd om ‘vertraagd’ een dagelijkse activiteit uit te voeren? Om de tijd te nemen voor een activiteit en bewust ermee om te gaan kan je helpen om te vertragen. Bijvoorbeeld mindful douchen, tanden poetsen, of het wandelen in de natuur.
  2. Vermijd de automatische piloot
    Regelmatig neemt de automatische piloot de regie over in ons leven. Zonde, en hierdoor kun je juist geen grip krijgen op de tijd. Om de automatische piloot uit te schakelen is het belangrijk om nieuwe ervaringen op te doen. Door nieuwe ervaringen op te doen creëer je uitdaging. Nieuwe herinneringen maken zorgt ervoor dat je energie krijgt en voorkom je dat dagen op elkaar gaan lijken.
  3. Spendeer tijd offline.
    Als je tijd spendeert op je telefoon kun je snel de tijd verliezen. Je merkt dat er alweer een kwartier voorbij is. Wat heb je gedaan? Vast social-media rond scrollen, filmpjes kijken, het nieuws te lezen. Sinds een korte tijd heb ik een tijdsindicatie op mijn telefoon staan met daarin weergeven hoeveel tijd ik op mijn telefoon spendeer en waaraan. Schrikbarend om te zien: gemiddeld een ruim uur per dag. Naar mijn mening véél te veel! Om te onthaasten is het een idee om je telefoon een dag, of een dagdeel weg te leggen. Bekijk eens wat je dan wilt doen met je tijd, wie weet bevalt het zo goed dat je het vaker wilt gaan doen.
  4. Sta eerder op.
    De ochtend kan een moment zijn van veel haast en stress. Snel douchen, je kleding aantrekken, telefoon checken, ontbijten en hup in de trein op naar je werk. Wat een gehaast! Gun jezelf een rustig moment in de ochtend, neem extra de tijd voor een meditatie, een ochtend wandeling of een goed boek. Je eigen ochtend routine creëren kan je een hoop rust bieden.
  5. Weekend! En nu?
    Houd een weekend rust en plan niks in voor jezelf. Kijk op het moment zelf waar je behoefte aan hebt. Sta eens stil bij je gevoel, waar heb je nu behoefte aan? Maak een wandeling, luister naar een podcast, of bezoek een stad in Nederland waar je nog nooit bent geweest. Neem de tijd voor jezelf en ervaar hoeveel fijne dingen je op een dag kunt doen.

Vertraag jij weleens? En zo ja, hoe?

Liefs,
Evelien

Deze post heeft een reactie

  1. Mooi artikel, met fijne tips. En heel herkenbaar, dat mensen zich vaak afvragen waar je de tijd vandaan haalt om te lezen. Eh, jij hebt toch tijd om te gamen/voetballen/weet ik veel. Ik maak tijd om te lezen…

Laat een reactie achter op Naomi Reactie annuleren

Sluit Menu