Travel | Berlijn dag 2, Holocaust monument, Zoologischer Garten en Checkpoint Charlie!

Ooit overwogen om naar Berlijn te gaan? Ik zeg doen! De stad Berlijn heeft een grote indruk op mij gemaakt. De geschiedenis die in deze stad heeft plaats gevonden, maar ook de hippe wijken vol met biologische supermarkten, en de kunst die je op diverse plekken kunt bewonderen. Al eerder schreef ik een artikel over dag één in Berlijn, vandaag is het tijd voor mijn reisverslag van dag twee. We bezochten vandaag de highlights: het Holocaust monument, Zoologischer Garten, Checkpoint Charlie, en meer! <3 Lezen jullie mee naar mijn reisverslag?

Voor onze stedentrip naar Berlijn hebben we alles uitgestippeld, en besproken welke highlights we wilden bezichtigen. Ik had het reisboekje time to Momo Berlijn aangeschaft. Hierin staan natuurlijk leuke tips, maar ook praktische zaken zoals de metrokaart, en een ouderwetse uitklapbare kaart. Handig! Hiermee hebben we eigenlijk research gedaan.

Checkpoint Charlie

Checkpoint Charlie is een monument wat de grensovergang kenmerkt. Je kunt hier goed de Russische en de Amerikaanse kant bekijken. Er staat een klein grensovergang gebouw, met daarvoor mannen in kostuum waarmee je op de foto kon. Eerlijk gezegd had ik het groter verwacht, het was echt ontzettend klein. Daarentegen vond ik het wel erg indrukwekkend! Je hebt ook allerlei (gratis) musea’s eromheen.

Gedenkstätte Berliner Mauer

Dit openbare museum is geheel gratis te bezoeken, en ontzettend indrukwekkend. Je kunt de gehele tijdlijn van de stad Berlijn zien. Inclusief foto’s en diverse verhalen. Daarnaast is er ook een museum over de Tweede Wereldoorlog, tevens is dit museum/foto expositie geheel gratis.

Holocaust monument

Het Holocaust monument wilde ik erg graag bezoeken. Het leek mij erg indrukwekkend, en dat was het ook zeker. Het Holocaust monument is in 2005 geopend, met als reden de Joodse bevolking die in de Tweede Wereldoorlog is vermoord te herdenken. Het bestaat uit een groot aantal betonnen blokken. Je kunt hier doorheen lopen, in het begin heb je nog het overzicht, en kun je nog over de blokken heen kijken. Naderhand worden de blokken zo groot. Als je langs de blokken loopt, zou je het gevoel moeten krijgen wat de joden hadden in de concentratiekampen: de smalle paatjes, eindeloze gangen, en hoge blokken laten je gedesoriënteerd voelen.

Branderburger Tor

Vanuit het Holocaust Monument zijn we gewandeld naar de Branderburger Tor. Een prachtig plein, en een prachtig gebouw. Om de Branderburger Tor waren allerlei souvenir winkeltjes. We hebben de klassieke toeristen foto gemaakt, en pakten daarna de metro. Met onze unlimited metro kaart konden we de gehele dag héél Berlijn doorreizen. Voor zeven euro had je al een metro dagkaart, je had tevens de mogelijkheid om een keuze te maken uit de zones. Ideaal!

Kedechnisch kirche

We maakten een wandeling door de Kurfürstendamm en liepen langs de Kedechnisch kirche. Deze kerk is getroffen door een bombardement in de Tweede Wereldoorlog. Je kon zien hoe de kerk is toegetakeld. Ik vond dit erg bijzonder, en heftig om dit in het echt te zien.

Zoologischer Garten

Ik wilde dolgraag de Berlijnse dierentuin bezoeken. De dierentuin heeft natuurlijk ook een hele geschiedenis meegemaakt, zo is de dierentuin meerdere malen geraakt door diverse bombardementen. Vele dieren zijn gesneuveld, olifant Siam en mannetjesnijlpaard Knautschke hadden het onder andere overleefd. In de dierentuin zie je ook diverse terugkoppelingen naar de Tweede Wereldoorlog.

Alexanderplatz

Ten slotte pakten we de metro naar Alexanderplatz. We bezochten een groot warenhuis (galeria Kaufhof), echt een prachtige winkel! Ze hadden een grote afdeling met lokale producten, zo nam ik Berlijnse honing mee. De pot was in de vorm van een beer, te schattig. Naderhand wandelden we door, en gingen we een hapje eten bij een Italiaans restaurant.

Het was een hele volle dag, maar het was erg indrukwekkend! In de avond zijn we naar de hotelkamer gaan, en vroeg ons bed in gegaan. Ik was helemaal uitgeput, we hadden zo’n 20.000 stappen gezet. Echter was het wel een geweldige dag, en hebben we alle highlights gezien die we wilden zien. Berlijn is echt een aanrader om te bezoeken.

Ben jij weleens in Berlijn geweest?
Liefs,
Evelien

Deze post heeft 6 reacties

1. Dat zal zeker een volle dag geweest zijn, maar vooral heel erg de moeite waard. Ik blijf de Tweede Wereldoorlog en alles wat daaraan herinnert indrukwekkend vinden. Checkpoint Charlie had ik me trouwens ook wel heel anders voorgesteld dan nu op jouw foto's. En eh…Berlijn komt denk ik toch op mijn lijst van te bezoeken steden, als ik dit allemaal zie.

1. Ja apart he? Ik had ook zo'n andere voorstelling.
      Berlijn is echt de moeite waard om naar toe te gaan, een hele bijzondere, maar tegelijkertijd heftige en indrukwekkende stad.

2. Mooie foto's! Ik vond het Holocaust monument ook erg indrukwekkend. Ik ben vorig jaar januari in Berlijn geweest, maar sliep helaas de hele reis slecht, waardoor ik niet echt optimaal heb kunnen genieten.

1. Het holocaust monument was heel bijzonder, ik ervoer mijn hele eigen beleving erbij. Krap, beangstigend en intimiderend.

3. Wat een mooie foto's! Berlijn is echt zo'n prachtige stad 😀 In de keren dat ik in Berlijn was, heb ik deze highlights ook bezocht. Berlijn heeft zo'n rijke geschiedenis, zo bijzonder dat daar nog zoveel van zichtbaar is!

1. Het contrast in de stad vind ik ook erg bijzonder, zit je bij een fijn restaurantje, terwijl je allemaal bezienswaardigheden uit het verleden hebt.