Perfectionisme | Nieuwe inzichten

Perfectionisme | Nieuwe inzichten

Via mijn werk heb ik een coachingstraject lopen omdat ik tegen dingen aanloop vanuit mijn perfectionisme en faalangst. Op mijn nieuwe werk leer ik ontzettend veel nieuwe dingen. Ik heb nog weinig ervaring ten aanzien van de nieuwe doelgroep en de methode waar er mee gewerkt wordt. Daarnaast leer ik veel dingen over medicatie. Echter merk ik wel dat ik de lat onwijs hoog kan leggen en moeite heb om fouten te maken. Het coachingstraject ondersteund mij ontzettend en ik krijg hierdoor nieuwe inzichten. Vandaag wil ik er een aantal met jullie delen!

Daag je gedachten en gevoel uit!

Je gedachten kunnen de gehele dag door blijven ratelen. En daarnaast ook je gevoel! Het kan voorkomen dat je gedachten (piekergedachten, onzekerheid) en je gevoel niet overeenkomen met de realiteit. Dit kun je bijvoorbeeld tackelen door te testen of je gedachten en gevoel met de realiteit klopt. Zo had ik bijvoorbeeld een gesprek met een cliënt waarbij een collega meekeek. Ik had het gevoel dat het gesprek niet helemaal lekker liep en zelfs wat chaotisch was. Achteraf heb ik feedback gevraagd, en zei mijn collega juist dat het gesprek goed verliep en dat ik een rustige houding had en gestructureerd te werk ga. Een kleine interventie die ik dus vaker ga toepassen, want door feedback te vragen kun je je gedachten en onzekere gevoel tackelen. Ik heb het nu vaker toegepast en bizar om te ontdekken hoe je gedachten vaak niet overeenkomen met de realiteit.

Schrijf!

Probeer dagelijks stil te staan bij de dingen die zijn goed gegaan. Je kunt een notebook kopen en daar dagelijks punten op te schrijven wat op de dag is goed gegaan. Een compliment die je hebt gekregen, of een compliment die je aan jezelf kan geven :-). Doordat ik dagelijks dingen opschrijf heb ik het idee dat het beter blijft bekleven en ik een beetje bij beetje de perfectionisme aan het tackelen ben.

Moet ik dit nu?

Je kunt de zin ‘moet ik dit nu?’ onderverdelen. Bij elk woord kun je nagaan of jij, of iemand anders het nu of op een ander moment moet doen. En misschien moet het ook wel niet. Deze zin kun je toepassen zowel op je werk, als in je privé. Elke keer een kleine reminder.

Structuur!

En ten slotte: structuur! Als ik mij in een stresvolle situatie bevindt neemt mijn perfectionisme en onzekerheid toe. Ook kost het natuurlijk ontzettend veel energie. In het coachingstraject heb ik gekeken naar de invulling van mijn dagen. Ik kwam erachter dat ik mijn dag gelijk begin met stressvolle activiteiten en dat ik weinig pauzes inlas om mezelf even wat rust te geven. Ik probeer een kwartiertje vroeger op mijn werk te zijn zodat ik mijn to-do lijst- en agenda kan doornemen. Zo ga ik voorbereid mijn dag in. Daarnaast probeer ik na een gesprek een klein ommetje te maken of een korte pauze te houden. Aan het eind van de dag plan ik tijd in om mijn to-do lijst voor de volgende dag te maken. Dit zorgt bij mij voor rust in mijn hoofd en zorgt voor minder stress! Kleine aanpassingen, maar ze werken goed.

Heb jij last van perfectionisme? En hoe ga jij daar mee om?

Liefs,
Evelien

Deze post heeft een reactie

  1. Wat een prachtige tips! En ik vind het heel erg dapper dat je een collega mee hebt laten kijken. Zoiets lijkt me namelijk best spannend.

Geef een reactie

Sluit Menu