Je telefoon mindful inrichten, ik geef je 11 tips!

Je telefoon mindful inrichten, ik geef je 11 tips!

Een telefoon kan voor veel prikkels zorgen, je bent als het ware 24/7 bereikbaar. Mailtjes, appjes of social media popt naar voren. Ik vind een telefoon erg prettig, maar soms kijk je even en blijf je hangen bij een bepaalde app of raak je snel afgeleid. Vandaag deel ik elf tips waarmee je je telefoon mindful kunt inrichten en je telefoon op een gepaste en prettige manier kunt gebruiken. Lees je mee?

  1. Zorg ervoor dat het beginscherm van je telefoon zo clean mogelijk is, zet hier alleen de noodzakelijke apps zoals bijvoorbeeld ING, WhatsApp etc. Probeer social media (instagram, Facebook) hier niet te plaatsen.
  2. Probeer je telefoon weg te leggen als je aan het werk bent, je kunt de focus app focus timer hierbij gebruiken. Je kunt instellen dat je 25 minuten ongestoord aan het werk gaat, daarna kun je ervoor kiezen om 5 of 15 minuten pauze te nemen.
  3. Neem even in de pauze de tijd om appjes te beantwoorden of door social media te scrollen, maar leg hem daarna juist bewust weg.
  4. Zorg voor een leuk telefoonhoesje, wanneer je telefoon omgedraaid op de tafel ligt heb je een prachtig hoesje om tegen aan te kijken. Ik word altijd erg blij van een vrolijk telefoonhoesje. Daarnaast biedt een telefoonhoesje natuurlijk ook de zo nodige bescherming.
  5. Organiseer alle apps in mapjes, de gekleurde apps kunnen je uitnodigen om ze te openen. Door ze in mapjes te ordenen behoud je structuur en wordt je aandacht niet snel getrokken door de apps.
  6. De telefoon wordt vaak gebruikt als wekker, gebruik voortaan een ouderwetse wekker, hierdoor wordt je minder uitgenodigd om direct als je opstaat op je telefoon te kijken en kun je eerst met andere dingen starten en rustig je dag beginnen.
  7. Stel herkenbare geluiden in voor personen die belangrijk voor je zijn en op wie je wel snel wilt reageren. Zo kun je verschillende berichten onderscheiden zonder je telefoon te hoeven pakken.
  8. Wees niet te streng voor jezelf, en bouw dit in kleine stappen op. Soms gebeurd ons telefoon gebruik op de automatische piloot, juist doordat je er bewust van bent kun je de patronen doorbreken.
  9. Als je een app nodig hebt, probeer hem dan te vinden via de zoekfunctie. Hierdoor voorkom je dat je langs alle andere apps gaat en in de verleiding wordt gebracht om er een te openen.
  10. Gun jezelf een rust moment door te luisteren naar je favoriete muziek of naar een podcast. Zet deze apps (spotify, podcast app) juist in het zicht. Zo pak je hem er vaker bij. Ik zou graag een koptelefoon of AirPods willen, makkelijk in gebruik en je kunt jezelf even helemaal afsluiten. Bij GSMpunt.nl hebben ze AirPods te koop met bijbehorende AirPods Hoesjes. Ik luister graag naar een podcast tijdens het wandelen, schilderen of koken. Recentelijk heb ik in een artikel mijn favoriete podcasts gedeeld.
  11. Laat je telefoon in de avond links liggen, het felle licht van je telefoon brengt het slaaphormoon melatonine in de war (verteld door een psycholoog op mijn werk!), je kunt het beste de telefoon in de avond zoveel mogelijk links laten liggen. Anders denken je hersenen dat je juist wakker moet blijven wat veel effect heeft op de kwaliteit van je slaap.

Gebruik jij je telefoon vaak, en zo ja ben je tevreden over je telefoongebruik?

Liefs,
Evelien

Deze post heeft een reactie

  1. Apps in mapjes ordenen vind ik echt heerlijk. Ik heb dat bij mijn huidige telefoon ook gedaan en ik merk dat het én makkelijker zoekt én minder ‘verleiding’ geeft. Mijn telefoon en ik zijn eigenlijk net iets te vaak met elkaar verbonden. De laatste dagen leg ik hem regelmatig weg en dat vind ik heerlijk.

Geef een reactie

Sluit Menu