Mindfulness in het dagelijks leven

Mindfulness in het dagelijks leven

Mediteren is niet voor iedereen de manier om tot rust te komen. Mindfulness is in diverse momenten van de dag toe te passen. Vandaag wil ik met jullie een aantal kleine momenten delen wat je mindful kunt uitoefenen. Lees je mee?

  1. Bewust worden van je ademhaling. Deze oefening kan op elk moment van de dag: bewust worden van je ademhaling. Probeer tijdens een wandeling, als je achter je computer zit, of Netflix kijkt, je ademhaling rustiger te krijgen. Drie seconden inademen, drie seconden vasthouden en rustig uit ademen.
  2. Vertraag. Bepaalde activiteiten doen we op de automatische piloot, fietsen naar werk, boodschappen doen, douchen, wandelen. Je kunt ervoor kiezen om een activiteit op een ‘vertraagde’ manier uit te voeren. Neem bijvoorbeeld de tijd om te douchen, gun jezelf een heerlijke scrub en probeer het water op je huid te voelen.
  3. Puzzelen. Cliché, maar waar. Puzzelen is de ideale manier om je hoofd leeg te maken. Het werkt voor mij erg rustgevend om mijn aandacht te verleggen op een puzzel.
  4. Koken. Ook zo’n dagelijkse kwaliteit die je mindfull kunt uitvoeren: koken! In de keuken kom je allerlei verschillende structuren, geuren en producten tegen. Neem de tijd om al deze indrukken op je in te laten werken.
  5. Maak een wandeling in de natuur. Ten slotte is een wandeling in de natuur de manier om te vertragen en rust te ervaren. Laat je telefoon thuis en geniet van alles wat je ziet, ruikt, hoort en voelt. Je kunt er ook voor kiezen om in de ochtend, middag en avond een wandeling te maken. Zo kun je ook weer andere dingen zien.

Wat is voor jou de manier om rust te ervaren?

Liefs,
Evelien

Deze post heeft een reactie

  1. Vertragen vind ik echt een prachtige tip. Voor mij werkt kleuren, wandelen, fietsen, lezen. Grappig genoeg werkt niet alles altijd, maar er is altijd wel iets dat werkt;)>

Geef een reactie

Sluit Menu