Hoogsensitief: in 3 stappen loslaten wat anderen van je vinden!

Hoogsensitief: in 3 stappen loslaten wat anderen van je vinden!

Als hoogsensitief persoon hecht je veel waarde aan wat mensen van je vinden. Het kan doorslaan in afhankelijk worden van anderen en in extreme mate piekeren over wat mensen van je zullen vinden. De noodzaak dat anderen je oké vinden is ons aangeleerd en diep in ons verankerd. Gelukkig kun je er iets aan doen en met een andere bril naar dit onderwerp kijken. Lees je mee?

  1. Trek je energielijntje terug
    De verwachting of wens dat iemand je aardig vindt kan ervoor zorgen dat je als het ware een energielijntje naar iemand toewerpt. Het houdt in dat je iemand probeert te beïnvloeden in de richting dat iemand je accepteert of aardig vindt. In wezen wil je controle over de mening die iemand over jou heeft. Als gevolg ben je met je eigen energie bij de ander wat erg veel energie kost en je zelfs uit balans kan halen. `
    Probeer de lijntjes weer in eigen bezit te krijgen. Door de lijntjes in eigen bezit te krijgen probeer je de meningen van anderen los te laten. Probeer de ander zijn of haar mening te gunnen. Door dit te doen zorg je ervoor dat je aandacht en energie weer bij jezelf genesteld wordt.
  2. Ontdek wat onder de wens van bevestiging ligt
    Stap twee is best lastig maar ontzettend belangrijk. Onder de wens van bevestiging ligt een belangrijk element, dit kan angst zijn maar ook andere wensen. Als ik naar mijzelf kijk ligt er onder de wens van bevestiging angst. Bang voor afwijzing, wat zich kan uitten in bijvoorbeeld het niet behalen van mijn studie. Je kunt bij mensen navragen of je irreële gedachten kloppend zijn. Hier heb je wel lef voor nodig, maar je weet in een keer of je gedachten reëel zijn of juist aangepast kunnen worden. Daarnaast door te onderzoeken wat er onder de wens van bevestiging ligt kun je met de kern aan de slag gaan. Tevens kun je tot de ontdekking komen dat een gedachte niet realistisch is en kun je mogelijk relativeren.
  3. Oefenen en herhalen!
    Oefenen en herhalen van de bovenstaande punten is van groot belang. Als gedachten in je hoofd rondvliegen en je het gevoel hebt niet goed genoeg te zijn, probeer dan voor jezelf na te gaan of dit realistisch is, of dat je gedachten een spelletje met je spelen. Een nieuwe gewoonte heeft de tijd nodig. De kunst hiervan is oefenen en herhalen. 🙂

Heb jij tips hoe je minder van anderen kan aantrekken? `

Liefs,
Evelien

Deze post heeft een reactie

  1. ‘Probeer de ander zijn of haar mening te gunnen.’ Zo, die komt echt bij me binnen. Zó waar, maar dat vind ik vaak ook zó moeilijk. Dankjewel voor deze reminder!

Geef een reactie

Sluit Menu