Een andere kijk op je lichaam

Een andere kijk op je lichaam

Ken je het gevoel dat je je verplaatst in een ander hoe je je er uit ziet? Je gedachten worden overgenomen: hoe zal ik er in dit jurkje uit zien? Wat zullen mensen over mijn figuur vinden? Dit kan gebeuren tijdens een gesprek. De gedachten worden helemaal overgenomen en je kunt je niet meer focussen op het gesprek. ‘Mijn excuses, wat je zei?”. Heel vervelend als dit gebeurd. Vandaag wil ik het met jullie hebben over het vormen van een andere kijk op je lichaam. Lees je mee?

Het voorbeeld uit de eerste alinea wordt ook wel body checken genoemd. In makkelijke woorden: het naar jezelf kijken vanuit een ander perspectief (oftewel de personen om je heen). In zo’n situatie worden heel je gedachten overgenomen, en kun je je niet meer focussen op het gene waar je mee bezig was.

De negatieve kijk op mijn lichaam ben ik zat, al een aantal jaren ben ik bezig met body positivity. Ik merk dat mijn zelfbeeld, en lichaamsbeeld drastisch is veranderd. Helaas, heb ik nog regelmatig onzekerheden. Ik wil graag gaan kijken op wat voor manier ik mijn kijk op het lichaam kan veranderen, in positieve zin natuurlijk. 🙂

Wat voor een euforisch gevoel zou het geven als je zonder negatieve gedachten in een strak jurkje loopt, in je bikini over het strand paradeert, en je naakt in de sauna loopt. Ik wil actief hier mee aan de slag gaan. Op dit moment voel ik mij goed in mijn bikini, in een strak jurkje wat minder, en naakt rondlopen in de sauna vind ik best een ding. Voorheen deed ik dit heel gemakkelijk, echter is het sinds een jaar of twee dat ik tegen deze activiteit meer op zie. Erg vervelend.

Verschuif de modus

De focus ligt nu op wat je lichaam niet heeft, of wat je niet wilt. De focus kun je verschuiven, van het negatieve, naar een neutrale/positieve versie. Vertaald naar praktisch, is het dat je niet gaat kijken naar de buitenkant, oftewel het uiterlijk, maar naar wat je lichaam je brengt, en allemaal aankan.

Waar je niet de focus op legt:

  • Vetrollen op plekken waar je het niet wilt hebben;
  • Body checking, niet vanuit een ander perspectief kijken naar je lichaam;
  • Jezelf straffen omdat je van mening bent dat je dik bent, en met straffen bedoel ik negatief over jezelf praten, forceren minder te eten, of zelfs aan uithongerende afval methodes de beginnen;
  • Situaties die plaats vinden, en direct willen invullen voor de ander: ‘zij zullen wel denken dat… zij zullen vast vinden dat ik niet thuis hoor in de sportschool…’. Stop er per direct mee.

Welk van de bovenstaande dingen zou je per direct willen schrappen? Schrijf het voor jezelf op, streep het direct door, of versnipper het papier. Het is voor nu klaar met deze verschrikkelijke oneerbiedige gedachten.

De focus hoeft niet te liggen op lichaam gerelateerde activiteiten zoals uitbundig sporten, of het uitoefenen van een bepaald soort krachttraining. En ook dus niet op de perfect fysieke gezondheid. Het is juist het idee dat je de fysieke activiteit gebruikt om je verbonden te voelen met je lichaam. Verbonden voelen met je lichaam kan best lastig zijn, geef jezelf dus ook de tijd om dit langzamerhand te ervaren. De focus komt te liggen op ‘praktische’ dingen wat je lichaam kan. Een aantal voorbeelden zijn:

  • Creatief bezig zijn, schilderen, tekenen, schrijven van gedichten, of het knippen en plakken in je bullet journal. Houd in je achterhoofd dat je lichaam (waarschijnlijk je handen ;-), dit allemaal kan, en doet!);
  • Met aandacht eten, dit kan een lekker stukje fruit zijn, of een stukje chocolade als je daar zin in hebt. Focus je op dat je dit kunt wegkauwen, en dat je lichaam dit verteert. Als je erover nadenkt, is je lichaam eigenlijk een wonder;
  • Gebruik je zintuigen! Hiermee bedoel ik, horen, voelen, zien, ruiken. Maak bijvoorbeeld een wandeling, en gebruik met volle aandacht al je zintuigen;
  • Een goed gesprek voeren. Communiceren is iets waar ik vaker mij over heb verbaast, hoe het kan dat wij zo onze woorden paraat hebben, en een gesprek kunnen voeren. Het blijft bijzonder. Naast verbale communicatie, is er ook non-verbale communicatie. De manier waarop je je emoties fysiek kunt uiten, gezichtsuitdrukkingen et cetera.
  • Conclusie: ga dus vooral dingen doen waar je plezier aan beleeft. Alles kan, en alles is hierin mogelijk, als jij het maar naar je zin hebt tijdens het uitvoeren van deze activiteit.

Wauw, ik wil even tussendoor iets met jullie delen. Wat ervaar ik een plezier bij het schrijven van dit artikel. Het is zo fijn om via mijn blog transparantie te kunnen tonen naar de buitenwereld, en kwetsbare onderwerpen bespreekbaar te maken. Laat ik niet te veel uitweiden, en weer tot de kern komen. 🙂

Durf de diepte in te gaan

Het onderwerp waar ik net een uitleg over gaf wordt ook wel body functionality genoemd. Als je wilt dat dit voor jou goed gaat werken, en je met een ander perspectief naar je lichaam gaat kijken, is het wel nodig om de diepte in te durven gaan. Kijk in de dagelijkse situaties zoals een kop koffie drinken, of een wandeling maken door de natuur, wat je lichaam voor jou allemaal kan doen. Het kan helpen om dagelijks om te schrijven waar je dankbaar voor bent wat je lichaam allemaal kan, en hoe jij daarvan geniet.

”Alles wat voor mij het leven mooi maakt, ervaar ik met mijn lichaam!”.

Tot actie: omdenken!

Nu zul je misschien denken, hoe kan ik dit toepassen in mijn eigen leven, terwijl ik dagelijks mijn lichaam bekritiseer? Ten eerste, het vraagt dagelijkse inzet, moed, en doorzettingsvermogen. Het is een mindset die je niet in één dag creëert. Je zult je gedachten kunnen omdenken. Lastig, maar wel heel nuttig.

  • ‘Mijn voeten zijn veel te groot, het lijken wel reuzenvoeten. Echter kan ik hierdoor wel genieten van een prachtige wandeling, en brengen mijn voeten mij van A naar B’.
  • ‘Mijn lichaam is niet het lichaam wat ik zou willen hebben, maar dankzij dit lichaam kan ik wel dingen doen wat ik graag wil’.
  • ‘Ik ben dunner dan dat ik zou willen, echter brengt het mij wel dagelijks prachtige ervaringen, en kan ik mijn hobby’s uitvoeren’.
  • Mijn neus is te groot, maar het brengt mij wel de ervaringen van heerlijke geuren tijdens het koken, of een wandeling in de natuur’.

Je kunt dit zelf thuis ook toepassen, welke negatieve gedachte heb jij (regelmatig) over je lichaam, en hoe zou je dit kunnen omdenken, en bekijken vanuit het positieve perspectief?

Het is tijd om de innerlijke criticus los te laten, en met een positieve focus naar je lichaam te kijken. Je lichaam is een geschenk om prachtige dingen te ondernemen, en te ervaren. Probeer er dankbaar voor te zijn. Ik hoop dat ik door middel van dit artikel je een beetje heb kunnen helpen met een ‘neutrale/positieve mindset’, en een stapje in de richting van een positieve focus op je lichaam. Het blijft een complex proces, maar met de juiste aandacht, en de dagelijkse uitvoering, kom je er zeker. Je bent prachtig zoals je bent!

Liefs,
Evelien

Deze post heeft 2 reacties

  1. Diep onder de indruk. Wat een prachtig artikel. Overigens is het eigenlijk iets ‘geks’ dat we ons regelmatig afvragen wat anderen van ons lichaam denken. Ik merk dat ik het zelf ook doe, maar eigenlijk ‘oordeel’ ik nooit over het lichaam van een ander. Dus waarom zou die ander dat dan wel over mij doen?

  2. Bedankt voor dit artikel, Evelien! Snap goed dat je het leuk vond om het te schrijven. Ik ben nu op m’n zwaarst en heb altijd al een probleem gehad met m’n gewicht. Ik word er altijd treurig van als ik foto’s van een paar jaar geleden bekijk en denk: ‘Wat een prachtfiguur had ik daar,’ terwijl ik weet dat ik op dat moment daar heel anders over dacht.
    Van mij mag je nog lang zulke artikelen schrijven!

Laat een reactie achter op Marloes Reactie annuleren

Sluit Menu