Starten met mediteren – zó doe je dat!

Starten met mediteren – zó doe je dat!

Het woord meditatie visualiseerde ik als een grote berg, voor mijn gevoel stond ik onderaan. Ik moest de klim nog maken. Mediteren stond bij mij hoog op mijn wensenlijst, alleen wist ik niet waar te beginnen. De gedachte om het fout te doen, en wat is überhaupt goed? Het bleef een beetje zweverig voor mij. Sinds ruime twee maanden ben ik gestart met mediteren, en het werpt zijn vruchten af. Maar hoe start je met mediteren? Deze vraag tracht ik te beantwoorden in dit artikel.

Mediteren is niet zweverig 

Als we het over meditatie hebben, linken we dit gauw aan zweverigheid. Hier ben ik het niet mee eens. Meditatie is een vorm om je gedachten te observeren, en meer rust te ervaren in je hoofd. Als je problemen ervaart, blijven ze vaak hangen, en ga je erover piekeren. Bij mediteren leer je gedachten/ademhaling te observeren, en meer in het hier en nu te leven.  Echter is het de aard van onze geest om wél met de gedachten mee te gaan. Bij meditatie draait het om bewust worden wanneer je mee gaat in de gedachten sleur, en er uit kan stappen om ze te observeren.

In het hier in nu, voel ik de toetsen van mijn laptop tegen mijn vingertoppen aan, muziek op de achtergrond, en gaan mijn gedachten uit naar dit artikel. Niet meer, en niet minder. Ik ben niet bezig met het verleden, of met de toekomst. Wat geldt is dat je nu leeft, en wat je nu doet.

Begin met een geleide meditatie 

In het wereld wijde web is er een groot aanbod van geleide meditaties te vinden. Doordat je naar een geleide meditatie luistert kun je je beter focussen. Het blijft menselijk als je gedachten afdwalen. De stem die je leidt in de meditatie zorgt ervoor dat je beter je aandacht erbij kunt houden. 
Mijn favoriete geleide meditaties zijn van: 
  1. VGZ Mindfulness coach (app); 
  2. Geleide meditaties van Sanny zoekt Geluk; 
  3. Geleide meditatie van Commit Happiness; 

Begin klein 

Je kunt het beste beginnen met meditaties korter dan tien minuten. Als je start met lange meditaties kun je de lat voor jezelf hoog leggen. Hierdoor kun je misschien moeilijker de focus erbij houden, en kun je ongemotiveerd raken en negatieve gedachten krijgen. Probeer te beginnen met kleine stappen. Hierdoor maak je de drempel lager. Vijf minuten mediteren kun je gemakkelijk uitvoeren. Het neemt weinig tijd in waardoor het minder moeite kost.
Tip: zet een wekker in je telefoon met een herinnering 

Neem de tijd 

Neem ten slotte de tijd om mediteren in je eigen routine te krijgen, en te onderzoeken wat meditatie voor jou doet. Sommige mensen ervaren direct rust in hun lichaam, andere mensen moeten wennen aan deze manier van tot jezelf komen. Leg je verwachtingen zo laag mogelijk, dan kan het altijd meevallen.

Mediteer jij? En wat levert jou dit op? 
Liefs, 
Evelien

Deze post heeft 2 reacties

  1. Super om te lezen dit. Vooral mooi hoe je 'in het nu' kunt zijn. Dat vind ik vaak echt heel moeilijk. Ik mediteer niet. Lukt ook niet. Maar mijn manier om toch mijn gedachten stil te leggen is een boek lezen of kleuren. Vooral dat laatste werkt bij mij echt om niet meer na te denken.

  2. Wat een mooi en waardevol artikel! Juist ook omdat je uitlegt dat mediteren niet zweverig hoeft te zijn. Toevallig ben ik me er de laatste tijd meer in aan het verdiepen of er manieren zijn om mijn gedachten wat vaker "uit te zetten". Mediteren is daar volgens mij echt een goede vorm voor. Ik wil het dan ook zeker gaan proberen. Die apps klinken superhandig. Zeker een fijn steuntje in de rug!

Geef een reactie

Sluit Menu