Hoe ga ik meer rust in de chaos vinden? Met deze 6 dingen!

Hoe ga ik meer rust in de chaos vinden? Met deze 6 dingen!

De handrem erop zetten, en even op adem komen. Wanneer heb je dat voor het laatst gedaan? En dan bedoel ik echt ontspannen, met een goed boek, een wandeling maken, of buiten genieten van het zonnige weer. Deze zomer ben ik erg bezig met mezelf, hoe zit in in mijn vel, hoe kan ik het beste omgaan met stress, en bepaalde stresssituaties voorkomen. Het is eigenlijk een spiegel die je voorgehouden krijgt, waarbij alle stukjes op zijn plaats vallen. Vandaag wil ik met jullie mijn volgende stappen delen. Hoe ga ik rust in de chaos vinden? 


Zoals ik al eerder heb beschreven ben ik erachter gekomen dat ik hoog sensitief ben. Hiermee vielen vele gedragingen en emoties van mij op zijn plek. Het is misschien een beetje raar, maar ik was zelfs best opgelucht. Nu wist ik waardoor ik soms zo emotioneel kan worden, veel met mensen meeleef en het ook op mijzelf betrek, en vele andere dingen.

”Wist je dat een op de vijf mensen hoog sensitief is? Wil jij graag weten of jij het bent, lees dan mijn artikel over hoog sensitiviteit. Hierin raad ik twee testen aan die je kunt doen”

1. Verdieping zoeken in mindfulness en yoga

Al een langere tijd heb ik interesse in mindfulness, het lijkt mij een prettige manier om te ontspannen, en je gedachten te kunnen verzetten. Dit kun je natuurlijk op allerlei momenten doen: in de trein, buiten in de natuur, of op je eigen slaap kamer. Ik heb diverse apps op mijn telefoon gedownload die je hierbij kunnen ondersteunen, onder andere: HeadSpace, en Mindfulness. Daarnaast heb ik het tijdschrift mindful leven aangeschaft, hierin staat ook voor elke week een opdracht. 
Naast dat ik graag wil gaan verdiepen in mindfulness, wil ik ook graag vanaf eind augustus/september yoga gaan oppakken. Ik mis het sporten, en ik mis de energie die je ervan krijgt. In Gouda zit een yoga school met goede recensies. Ik ben reuze nieuwsgierig hoe ik dit ga vinden. Hebben jullie ervaring met yoga? 

2. De tijd nemen om te lezen 

Ik ben een echte boekenwurm, ik kan er ontzettend van genieten om een goed boek te lezen. Echter merk ik dat ik regelmatig uit mijn leesflow kom. Je hebt het druk, moet studeren, of ik heb nog belangrijke taken uit te voeren voor mijn blog. Eigenlijk wil ik elke avond een kwartier/halfuur voor het slapengaan een tijdschrift of een boek lezen. Ik merk dat ik hierdoor makkelijker in slaap val, en meer tot rust kom. Daarnaast hou ik ervan om diverse informatie te verrijken, en mij te wanen in een andere wereld. Héérlijk!

3. Telefoon meer wegleggen

Voordat ik ga slapen, wil ik mijn telefoon minimaal een halfuur van te voren wegleggen. Je hebt gauw de neiging om iemand nog even een berichtje te sturen, of even door instagram te scrollen. Er zijn diverse onderzoeken gedaan dat het licht van je telefoon, en het bekijken van berichtjes vele invloed heeft op de rust die je tijdens het slapen vindt.

4. De natuur

Als ik merk dat ik gaar ben, of erg vermoeid ben na een drukke werkdag zou ik graag meer de natuur willen opzoeken. Een kleine wandeling maken met de hond door het park, en genieten van al het moois om je heen. Of vaker met mijn camera op pad gaan. Ik heb sinds kort de canon 50mm lens, en daar kun je prachtige foto’s mee schieten. Fotograferen werkt voor mij ook ontzettend ontspannend. 

5. Meer balans tussen activiteiten en rust 

Zoals jullie misschien wel weten heb ik moeite met grenzen aangeven, en nee zeggen. Ik ben een enthousiast persoon, en wil graag mijzelf ontwikkelen en mij nuttig maken. Daarnaast vind ik het lastig om nee te zeggen omdat ik het vaak leuk vindt, of dat ik bang ben om mensen teleur te stellen. Regelmatig heb ik dat ik achteraf denk, deze afspraak of taak is eigenlijk helemaal niet passend in mijn huidige weekplanning. Daarna zit ik op de gebakken peren, ben ik over mijn grenzen heen gegaan, en ben ik ook erg humeurig. Ik wil graag meer balans vinden tussen activiteiten en rust. Sinds een paar weken ben ik er bewust mee bezig, en probeer ik voor mezelf een balans te vinden. Grenzen aangeven blijft lastig, maar ik hoop dat ik dit met een professional kan gaan aanpakken.

6. Professionele hulp

Ik gaf al eerder aan graag professionele hulp in de vorm van een coach of een psycholoog te willen. Mijn beste vriendin adviseerde om eerst globaal te beginnen, oftewel met een psycholoog, en daarna te gaan specificeren door middel van een coach. Dit lijkt mij een verstandig plan! Ik zou graag eraan willen werken om grenzen aan te geven zonder schuldgevoel, balans te vinden tussen activiteiten en rust, en hoe om te gaan met stress. Ik hoop dat ik een passende psycholoog kan gaan vinden, en aan mijzelf kan gaan werken. Naar mijn mening is het belangrijk om aan de slag te gaan met de dingen waar je tegenaan loopt. <3 Vooral nu je zo jong bent, kun je het ‘gemakkelijker’ kneden!

Hoe vindt jij de rust in de chaos? 
Liefs, 
Evelien

Deze post heeft 3 reacties

  1. Mooi, zo'n open artikel. Ik houd me aan jouw nummer 2 t/m 5 en ik moet zeggen dat dat meestal heel fijn werkt. Ik hoop dat jij ook meer rust kunt vinden, maar met deze vijf dingen moet het haast lukken.

  2. Wat een mooi artikel. En goed dat je naar een psycholoog gaat! Uit ervaring weet ik dat een fijne psycholoog je echt kan helpen en echt inzicht kan geven in bepaalde zaken.

  3. Goed te lezen dat je professionele hulp gaat zoeken. Een belangrijke stap die velen niet zetten, hoewel ze daar wel baat bij zouden hebben. Succes, Evelien. 🙂

Geef een reactie

Sluit Menu