Girlboss! | Drie tips om je administratie leuker te maken!

Girlboss! | Drie tips om je administratie leuker te maken!

Ik kan mij nu al ruim vijf maanden een ondernemer noemen. Wat ervaarde ik een spanning op het moment dat ik naar het Kamer van Koophandel kantoor liep om mijn blog by-Evelien.nl in te schrijven als een bedrijf. Ik keek er naar uit maar tegelijkertijd voelde ik grote spanningen door mijn hele lichaam razen. Het moment dat ik de hand geschud kreeg, en ‘gefeliciteerd met je eigen bedrijf!’ hoorde begon ik het pas echt te beseffen: ik heb een eigen bedrijf! Naast dat een eigen bedrijf heel erg  leuk is, komen er een aantal praktische zaken bij kijken.
Denk hierbij aan de belastingaangifte, facturen bijhouden, en je geldzaken op orde stellen. Vaak is administratie iets waar ondernemers tegenop kijken, in dit artikel geef ik jullie drie tips om je administratie leuker te maken!

3. Bezoek de KvK startersdag 
Als je wilt beginnen met ondernemen kan ik je zeker aanraden om de KvK startersdag te bezoeken. Bij deze startersdag kun je met verschillende bedrijven in gesprek gaan en je vragen stellen, maar je kunt ook de presentaties bijwonen. Hierin bespreken ze diverse onderwerpen waar je als ondernemer te maken mee gaat krijgen, onder andere de belastingen, en de administratie die je gaat bijhouden. Bij deze presentaties geven ze tips waarmee je zelf aan de slag kunt gaan, neem zeker ook een notitieboek mee zodat je aantekeningen kunt maken.


2. Ordenen; 
Ik vind zelf de administratie die bij een eigen bedrijf komt kijken erg leuk, dit komt doordat ik elke dag een kleine taak van mijn administratie uitvoer. Ik kan er ontzettend van genieten als mijn administratie geordend is. Zo vind ik het prettig om de administratie zo duidelijk mogelijk te maken, dit kan door middel van vrolijk gekleurde ordners (zorg voor de happy vibes!), maar ook tabbladen etc. Door de structuur die ik zelf geef aan mijn administratie, behoud ik het duidelijk voor mijzelf, en zorg ik ervoor dat ik het overzicht behoud. Ik merk dat het hierdoor ook leuk is om zelf te doen!

Ten tweede heeft het vele voordelen als je de administratie doet van je eigen bedrijf, je weet precies wat er gebeurd binnen je bedrijf, en je houdt het overzicht over je eigen geldzaken.
Ik heb sinds een maand een zakelijke rekening geopend met de reden om mijn zakelijke verdiensten te kunnen scheiden, hierdoor kan ik een betaling makkelijk terugvinden. Tip voor de starters, open direct een zakelijke rekening! Het zorgt ervoor dat je alles bij elkaar hebt, en als je iets terug wilt zoeken je niet door je persoonlijke uitgaven moet zoeken.

Als je zelf je administratie regelt doe je ook vier keer per jaar de btw-aangifte. Hierbij is het van groot belang dat je alle punten naloopt, en het betalingskenmerk niet vergeet in te vullen. Dit betalingskenmerk staat op de acceptgiro van de aanslag. Heb je met deze taak moeite? Regel uw belasting bij controlligence! Zij zorgen ervoor dat de btw-aangifte goed verloopt, zorgt bij jou voor minder grijze haren! 😉

3. Geef je administratie uit handen
Als je de administratie zelf niet overziet, geen interesse in hebt, of als de administratieve kant je niet ligt, kun je altijd nog een professionele hulplijn inschakelen. Koppel een boekhouder aan je bedrijf. Een boekhouder bespaart je tijd en (indirect) meer verdiensten. Een boekhouder helpt je bij je belasting, bonnen, facturen etc. Controlligence is een online boekhouding bedrijf. Zij zorgen ervoor dat alles soepel verloopt, en jij zo weinig mogelijk werk aan je administratie hebt. Het is prettig om extra hulp te hebben bij de boekhouding, belastingaangifte en de jaarrekening als je het niet overziet.

Geef jij je administratie uit handen?
Liefs, 
Evelien

Deze post heeft 2 reacties

  1. Ik heb geen administratie, want ik heb (nog) geen eigen bedrijfje. Als ik het geluk heb dat ik over een paar jaar een eigen bedrijfje heb, denk ik dat ik mij eerst zelf in de administratie zou willen verdiepen, puur uit interesse. Daarna hangt het er vanaf hoe veel tijd de administratie zou kosten en hoeveel tijd ik zelf heb, of ik mijn administratie uit handen zou geven.

    Liefs 🙂

Laat een antwoord achter aan Marloes Reactie annuleren

Sluit Menu